اسقف کاپوچی، دانشمند و راهب مسیحی از حامیان فلسطین و دارای روابط خوب با جمهوری اسلامی بود و بارها از سوی رژیم صهیونیستی به تبعید و زندان محکوم شده بود. او در سال 1343 به عنوان اسقف قدس انتخاب شد. کاپوچی به خاطر مبارزه در جهت آزادی قدس، چهار سال زندانی، شکنجه و سپس تبعید شد. او که چند روزی بعد از ورود امام خمینی(ره) به کشور برای دیدار با ایشان به ایران آمد، این دیدار را این‌گونه روایت کرده است: از آمدن امام خمینی(س) به تهران، بیش از پانزده روز نگذشته بود که اجازه‌ی رسمی دیدار با ایشان را دریافت کردم. بعد از ورود به ایران به سوی منزل امام حرکت کردیم. ایشان مرا به گرمی در آغوش گرفت و روبوسی کرد. امام برای بیان عطوفت صادقانه‌اش به این آیه قرآن اشاره کرد: «مسیحیان را پرمحبت‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت.» کاپوچی همچنین در روز ۵ اسفند ۱۳۶۰ با آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ایران دیدار داشت.

«هیلاریون کاپوچی» اسقف سوری در سال 1300 در شهر «حلب» سوریه متولد شد و به دلیل فعالیت‌های برجسته‌ای که در حمایت از مردم فلسطین داشت، چهره‌ای بسیار شناخته شده است.

در سال 1343 کاپوچی به عنوان اسقف از سوی کلیسای کاتولیک به بیت‌المقدس رفت و به دلیل فعالیت‌های ضدصهیونیستی‌اش در سال 1352 توسط رژیم اشغالگر قدس به ۱۲ سال زندان محکوم شد اما چهار سال بعد با وساطت کلیسای رم از زندان آزاد و به شهر رم ایتالیا تبعید شد. با این حال تبعید هم مانع حمایت کاپوچی از ملت فلسطین نشد و او حمایتش از فلسطین اشغالی و مخالفت با اشغالگران را به اشکال مختلف از جمله مشارکت در ناوگان آزادی برای کمک‌رسانی به مردم محاصره شده فلسطین در سال 1387 ادامه داد.

او از نخستین مهمانان رسمی خارجی ایران بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد و با امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای دیدار داشت. این اسقف بیت‌المقدس در جمله‌ای ماندگار درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفته است: «امام خمینی فقط متعلق به ایران نیست، تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیرمسلمان او را نجات‌دهنده خود می‌دانند».

اسقف کاپوچی در سال 1395 در رم ایتالیا درگذشت.