مختصری درباره‌ی عالم ربانی آیت الله سید جواد خامنه‌ای

عالم پارسا

مرحوم آیت‌الله حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای (ره) از مجتهدان تبریزی‌تبار ساکن مشهد، از شخصیت‌های برجسته علمی، اخلاقی و سلوکی این شهر، خلف صالح اسلاف علمی‌اخلاقی حوزه علمیه و پدر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای است. شخصیتی که عمر سراسر بندگی خود را در خدمت دین و علم گذراند و بیش از پنج دهه در مشهد مقدس و در کسوت امام جماعت و عالم شهر و مدرس و مبلغ دین زیست و مردمان را با روش پارسایان که عامل به «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» بودند، به دین و دین‌داری علاقه‌مند و باورمند و پایبند نمود.
روحیه ورع، مناعت طبع، ساده‌زیستی و گوشه‌گیری او سبب شد که به‌رغم برخورداری از جایگاه والای علمی و فضایل برجسته اخلاقی، همواره درباره خود سبیل کتمان مناقب و انکار ذات را در پیش بگیرد و از حضور در عرصه‌های شهرت به‌شدت پرهیز نماید. این پرهیز و پارسایی و البته کوتاهی و سستی متولیان و پژوهشگران تاریخ حوزه‌های علمیه سبب شد تا گنجینه تاریخ مکتوب و شفاهی از معدن پربار سیره و سلوک این عالم ربانی، بسیار کم‌بهره بماند. 
اکنون بعد از گذشت بیش از سه دهه از رحلت این عالم ربانی اقدام به شناخت، معرفی و تجلیل این شخصیت گرانقدر، نظر به ابعاد مهم علمی و سلوکی  وی و نیز آثار و دستاوردهایی که برای حوزه‌های علمیه و جامعه علمی ایران اسلامی دارد، ضروری است. بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای می‌تواند دستاوردهای گرانقدری از این دست داشته باشد: تقویت هویت دینی از رهگذر ثبت و معرفی شخصیت‌های برجسته علمی‌اخلاقی تاریخ معاصر؛ ارائه‌ نمونه‌ای از شاخص‌های رفتاری و شخصیتی سبک زندگی مؤمنانه؛ معرفی جایگاه علمی و سلوکی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای ؟ره؟ به‌عنوان نماینده یکی از مکتب‌های سلوکی حوزه علمیه خراسان بزرگ؛ بازشناسی جریان‌ها، رویدادها و مکتب‌های کمتر شناخته‌شده تاریخ معاصر ایران در سده اخیر به‌مناسبت بررسی سیر زندگی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای ؟ره؟. 
آن عالم ربانی سال‌هایی پس از انقلاب اسلامی در حالی روزگار گذراند که افزون به فرزندش آیت‌الله سید علی خامنه‌ای که رئیس‌جمهور کشور بود، سایر فرزندانش نیز همگی مسئولان ارشد جمهوری اسلامی بودند، اما آن زاهد متقی، هرگز زندگی پاک از مادیات خود را تغییری نداد و حتی ذره‌ای بر سادگی آن خانه محقر نیفزود و به هیچ‌یک از امکانات دولتی، بیش از آنچه برای همه مردم فراهم بود، دست طلب دراز نکرد. از این رو بزرگداشت و یادآوری سیره و سبک زندگی‌ سراسر زهد این عالم پرهیزگار از سویی الگویی عملی برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی و از سوی دیگر مایه‌ افتخار و مباهات برای این نظام مقدس است. امید است بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای که در آینده‌ نزدیک برگزار خواهد شد بتواند سهمی بسزا در آشنایی هرچه ‌شایسته‌تر نسل‌های نو با این شخصیت ارزشمند و بهره‌مندی از سیره معنوی و مؤمنانه او ایفا کند.